Süper Besinler / Superfoods

Son yıllarda oldukça yükselen sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenme trendi birçok araştırmayı da beraberinde getirdi. Bunun sonucunda karşımıza yeni bir kavram çıktı; süper besinler. Peki nedir süper besin? Kriptondan mı geliyor bu besinler?

Aslında süper besinin henüz tam bir tanımı yok. Daha doğrusu o kadar fazla tanımı var ki, kimse bir tanesini seçip üzerinde uzlaşamamış. Yine de yapılan tüm tanımlamalardan bir toparlama yapıp kendi tanımımızı oluşturursak; vitamin, mineral, lif ve antioksidan maddeleri bolca içeren, sağlığımız için özellikle faydalı olduğu ispatlanmış sebze ve meyvelere süper besin diyebiliriz. Bu tanımlamaya göre bahsettiğimiz besin grubunun kendisine bahşedilen ismi sonuna kadar hak ettiğini de rahatlıkla söyleyebiliriz. 🙂 Kötü haber, bu yazıda bu süper besinlerin hangileri olduğundan bahsetmeyeceğiz, zira liste çok uzun. Siz instagram.com/juitox hesabını takip ederseniz arada bir süper besinlerin faydalarını anlattığımız postları görebilirsiniz. Ya da internette ufak bir araştırmayla süper besinler hakkında yüzlerce yazı bulabilirsiniz. Bizim bu yazıyı yazmamızın daha önemli bir nedeni var.

Süper besinlerin gittikçe daha çok araştırılması ve tavsiye edilmesi önemli ve iyi bir gelişme ama her iyiliğin içinde kötülük, her kötülüğün içinde bir iyilik felsefesiyle hareket edersek bu konunun da üzerine bu kadar gidilmesi dikkatsiz ve bilinçsiz insanlar için bir yandan tehlikeli de olabilir. Bu çerçevede dikkat etmemiz gereken çok önemli iki husus var. Bunlardan birincisi şu ki, aslında süper besin tanımlaması biraz da ayrıştırıcı, ötekileştirici bir kavram. Bu tuzağa düşmeyelim. 🙂 Yani besinlerden birine “süper” dediğinizde diğer besinin sağlığa bir yararı yok gibi de anlaşılabiliyor. Bu doğru bir yaklaşım değil. Süper besin tanımlaması sadece çok güçlü özellikler gösteren besinler için kullanılıyor. Bu gruba dahil olmayan besinlerin vücudumuza bir yararı yoktur demek bizi yanlış bir yola sokar. Örnek verelim: Şimdi internette bir süper besinler araştırması yapacak olursanız bulabileceğiniz meyve, sebze listeleri arasında muhtemelen elmayı göremeyeceksiniz. Ama elmanın yararsız olduğunu kim söyleyebilir ki? Tamam elma “süper besin” değil ama o da süper bir besin. Elmanın hakkını yedirmeyiz. 🙂 Süpermiş değilmiş bakmayınız, elmaları seviniz, elmaları koruyunuz kollayınız, yaşatınız, bolca da tüketiniz.

İkinci tehlikeli durum ise tek tip beslenme. Şimdi süper besin denince insan “Haa tamam bunu yersem bana süper iyi gelecek. Ben bundan gece gündüz demeden bol bol yiyeyim.” diyebiliyor. Dediği anda da yanlışa düşüyor. Yine örnek verelim: Yediğiniz besin demir ihtiyacınızın, A vitamini ihtiyacınızın, D vitamini ihtiyacınızın tamamını süper bir şekilde karşılıyor olabilir. Bu da o yediğiniz besini süper besin kategorisine sokuyor olabilir. E tamam ama hani C vitamini, B vitamini, çinkosu, proteini? Oldu mu şimdi? Olmadı.

Demek ki ne yapıyoruz? Süper besinleri takip ediyoruz, seviyoruz, sayıyoruz ama aklımızda da mutlaka tutuyoruz ki aslında ne kadar farklı renkte meyve sebze tüketirsek, öğünlerimize ne kadar çeşit çeşit yiyecek koyarsak aslında o kadar süper.

Herkese sağlıklı ve süper günler…


Bir Cevap Yazın